Instrumentarium naukowca w świecie cyfrowym – zagłosuj na projekt szkoleń w budżecie partycypacyjnym SGH

Instrumentarium naukowca w świecie cyfrowym – zagłosuj na projekt szkoleń w budżecie partycypacyjnym SGH

Kiedy jakiś czas temu pisałam pracę doktorską, mój temat był w Polsce na tyle słabo rozpoznany, że dziękowałam opatrzności za cudowny wynalazek, jakim jest internet. Dzięki niemu bowiem znajdowałam zagraniczne książki i artykuły, które posłużyły mi za bazę referencyjną. Wtedy jeszcze moje poszukiwania były nieporadne, Google Scholar był w powijakach, a o naukowych serwisach społecznościowych jeszcze nikt nie słyszał. Pamiętam również straszliwe zmagania z przypisami i bibliografią, kiedy – po naniesieniu kolejnych poprawek – Word uznawał, że i tak wie lepiej. I znów trzeba było „na piechotę” korygować trzysta stron tekstu.

Nie wiedziałam. Nie miałam narzędzi.

Dzisiaj wielu badaczy, tak młodszych, jak i starszych, nie zdaje sobie sprawy z tego, że istnieją narzędzia, które mogą fantastycznie ułatwić pracę naukową. Po pierwsze – „menedżery bibliografii”, które za pomocą kilku kliknięć pozwalają wstawić przypisy w odpowiednim formacie, a później wygenerować z nich bibliografię. Koniec z mozolnym sprawdzaniem, czy dany tekst cytuję po raz pierwszy, czy raczej powinnam użyć „op.cit.”, bo może w kolejnej wersji tekstu usunęłam jakiś akapit wraz z referencją.

Po drugie – szukanie literatury w sieci. Google Scholar sprawia się najczęściej świetnie, ale czy potrafimy wykorzystać wszystkie jego możliwości? I czy to jedyna opcja?

I kolejny ważny temat: jak sprawić, żeby nasze publikacje były widoczne w sieci w czasach, kiedy do awansu naukowego potrzebujemy rozmaitych indeksów i cytowań? Publikowanie na papierze już nie wystarczy, trzeba działać z większym rozmachem! Tutaj przyda się wiedza o budowaniu wizerunku naukowca w internecie, o wykorzystaniu naukowych portali społecznościowych, o różnych bazach, za których pośrednictwem możemy rozpowszechniać nasze teksty. Wszystko oczywiście zgodnie z prawem autorskim, ale z użyciem tzw. wolnych czy otwartych licencji.

Do budżetu partycypacyjnego SGH zgłoszony został przez KES projekt „INSTRUMENTARIUM NAUKOWCA WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNEJ NAUKI – szkolenia dla pracowników naukowych”. Seria warsztatów i wykładów obejmuje następujące zagadnienia:

Warsztaty – instrumentarium naukowca:
a. Menedżer bibliografii – ZOTERO
b. Menedżer bibliografii – EndNote.
c. Kreowanie wizerunku naukowca w sieci – w jakich portalach naukowiec powinien mieć konto. Zakładanie profili zawodowych w naukowych sieciach społecznościowych: Google.Scholar, Researchgate, Academia.edu.
d. Od wersji papierowej do publikacji cyfrowej: przygotowanie plików pdf publikacji do umieszczenia w sieci.

Wykłady:
a. Polityka otwartego dostępu na świecie i w Polsce (otwarte czasopisma – golden road, repozytoria – green road).
b. Kwestie prawne otwartego dostępu w nauce – prawo autorskie i otwarte licencje.

Chcesz mieć łatwiej? Zagłosuj na projekt szkoleń INSTRUMENTARIUM NAUKOWCA WOBEC WYZWAŃ WSPÓŁCZESNEJ NAUKI !

 

 

 

(Visited 26 times, 1 visits today)
The following two tabs change content below.

Anna Anetta Janowska

adiunkt w SGH
jest doktorem ekonomii i pracuje jako adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Tematem jej pracy doktorskiej była „Branża fonograficzna w dobie rewolucji cyfrowej”. Interesuje się sektorami kreatywnymi i gospodarką kreatywną, szczególnie w kontekście przełomu technologicznego. Obecnie prowadzi badania naukowe w zakresie wolnej, darmowej kultury, kultury 2.0., prawa autorskiego i wolnych licencji w otoczeniu cyfrowym, a także polityki kulturalnej i cyfryzacji kultury. Researchgate : https://www.researchgate.net/profile/Anetta_Janowska

AuthorAnna Anetta Janowska

jest doktorem ekonomii i pracuje jako adiunkt w Szkole Głównej Handlowej w Warszawie. Tematem jej pracy doktorskiej była „Branża fonograficzna w dobie rewolucji cyfrowej”. Interesuje się sektorami kreatywnymi i gospodarką kreatywną, szczególnie w kontekście przełomu technologicznego. Obecnie prowadzi badania naukowe w zakresie wolnej, darmowej kultury, kultury 2.0., prawa autorskiego i wolnych licencji w otoczeniu cyfrowym, a także polityki kulturalnej i cyfryzacji kultury. Researchgate : https://www.researchgate.net/profile/Anetta_Janowska

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *